Klęski żywiołowe, konflikt zbrojny i zdrowie publiczne ad

Postępy w technologii małych broni i walki o zasoby naturalne o międzynarodowej wartości (ropa naftowa i rzadkie minerały) utrudniają rozwiązywanie konfliktów. Cywile ponoszą ciężar. Rodziny są zmuszone do opuszczenia swoich domów, aby uciec od przemocy w rodzinie. Uchodźcy przekraczają granice państwowe i są prawnie upoważnieni do pomocy w obozach zarządzanych przez ONZ (ONZ). Jednak od połowy lat osiemdziesiątych coraz więcej ludzi nie jest w stanie przekraczać granic międzynarodowych, a zatem pozostaje wewnętrznie przesiedlonych (wykres 2). Często są bardziej narażeni na niedożywienie i choroby niż mieszkańcy lub uchodźcy Postępy w dziedzinie pomocy humanitarnej w zakresie zdrowia publicznego od 1970 r
Na początku lat 70. ubiegłego wieku minęły lata dla zdrowia publicznego w nagłych wypadkach. Wojna w Biafrze (w Nigerii), cyklon z 1970 r. W Bangladeszu i gwałtowny głód w Afryce głęboko zaangażowały społeczność zdrowia publicznego w próbę zaspokojenia potrzeby bezstronnej i skutecznej pomocy medycznej. Stosowanie metod epidemiologicznych w celu zmniejszenia zachorowalności i śmiertelności wśród ludzi w nagłych przypadkach masowych zaczęło się na dobre w tym czasie .4,5 W tym okresie zaangażowano również pracowników służby zdrowia w opracowywanie międzynarodowych norm w zakresie etyki, praw człowieka i prawa humanitarnego. ustawienia awaryjne.6-8
Zdrowie publiczne jest głównym składnikiem szerszych ram operacyjnych międzynarodowego systemu pomocy. Obejmuje on kontrolę choroby, zdrowie reprodukcyjne i opiekę matek, wsparcie psychospołeczne, krótkoterminowe lub awaryjne interwencje medyczne i chirurgiczne oraz usługi sanitarne i żywieniowe. Chociaż potrzeby zdrowotne podczas klęsk żywiołowych i po konfliktach zbrojnych są podobne, różnice wynikają z politycznej złożoności tych ostatnich, w których ludność cywilna służy jako cel wojny, a łamanie praw człowieka pogłębia potrzeby zdrowotne i ochronę.
Rysunek 3. Rysunek 3. Zgony związane z konfliktami. Przystosowane z Guha-Sapir i van Panhuis.9
Głównymi skutkami zdrowotnymi wewnętrznych konfliktów zbrojnych nie są obrażenia i zgony związane z walką. Śmiertelność wynika z wielu bezpośrednich i pośrednich czynników (rysunek 3); ciężkie niedożywienie, malaria i inne powszechne choroby wieku dziecięcego są głównymi czynnikami. 10 Zwykle stan zdrowia pogarsza się, ponieważ przemoc i niepewność prowadzą do przemieszczeń ludności i rozpadu systemów opieki zdrowotnej i łańcuchów dostaw; ten podział z kolei powoduje degradację podstawowych usług, takich jak programy szczepień, opieka matek i karmienie terapeutyczne.
Głównymi przyczynami katastrof naturalnych są woda, żywność, warunki sanitarne i schronienie. Biedne kraje wymagają szerszej pomocy niż zamożniejsze, chociaż poważne klęski żywiołowe w bogatych regionach, takie jak tsunami z 2011 r. W Japonii, stwarzają potrzeby, które stanowią wyzwanie dla reakcji narodowych. W katastrofach, w przeciwieństwie do konfliktów zbrojnych, potrzeba nagłej pomocy jest stosunkowo krótkotrwała. Jednak w niektórych regionach o niedostatecznym potencjale dotkniętych powtarzającymi się klęskami żywiołowymi, takimi jak Azja Południowa i Haiti, coraz więcej jest dowodów na długoterminowe skutki zdrowotne, takie jak przewlekłe niedożywienie, za pośrednictwem nasilenia się braku bezpieczeństwa żywnościowego.
W przypadku poważnych katastrof, takich jak trzęsienia ziemi i cyklony, fizyczne urazy mogą wymagać specjalistycznych interwencji
[hasła pokrewne: licznik trzeźwości, nowa lista leków refundowanych, przychodnia stomatologiczna warszawa ]

Powiązane tematy z artykułem: licznik trzeźwości nowa lista leków refundowanych przychodnia stomatologiczna warszawa